La Comissió de Llengua Catalana va ser una de les primeres que es van constituir en el si del Consell de l’Advocacia Catalana, ara fa 26 anys. Té com a objectius principals, d’una banda, treballar per eliminar tots els prejudicis que pateix l’ús de la llengua catalana en el món jurídic; de l’altra, sensibilitzar tots els professionals del dret perquè utilitzin la seva pròpia llengua en l’exercici professional, i, finalment, dotar els advocats i advocades d’eines i recursos que els puguin facilitar l’ús de la llengua catalana en l’àmbit jurídic.
La Comissió, que es reuneix mensualment, la presideix un degà i està formada per un advocat o advocada designat per cada col·legi d’advocats de Catalunya i també hi participen dues persones designades pels col·legis d’advocats de les Illes Balears i de Perpinyà. En total, doncs, són 16 advocats i advocades, les reunions i tasques dels quals estan coordinades des de la Secretaria i l’Assessoria Jurídica del Consell de l’Advocacia Catalana.
Rogeli Montoliu, president de la Comissió de Llengua del CICAC
Coneixedors de les limitacions i mancances lingüístiques del col·lectiu, per aconseguir la normalitat de l’ús del català en l’àmbit jurídic, busquem i dotem els advocats d’eines i recursos que considerem necessaris. Per tal de complir aquesta tasca, duem a terme les iniciatives i activitats següents:
- disposem de personal tècnic qualificat que atén i resol totes les consultes i les qüestions que li siguin plantejades sobre el llenguatge jurídic català;
- organitzem jornades sobre l’ús del català a la justícia;
- posem a disposició dels col·legiats un traductor automàtic gratuït castellà-català especialitzat en l’àmbit jurídic;
- editem formularis jurídics en català;
- informem a través del butlletí de notícies mensual de les novetats relacionades amb el català en l’àmbit jurídic (nova terminologia, sentències, recursos que facilita la Generalitat) i d’altres;
- organitzem anualment el Premi Agustí Juandó i Royo, que s’atorga a les persones o entitats que en la seva trajectòria professional s’hagin destacat per la defensa i la lluita de la llengua catalana en l’àmbit jurídic.
Des de l’any 2008, el Consell de l’Advocacia Catalana, el Departament de Justícia i Política Lingüística tenen signat un conveni de col·laboració per desenvolupar i executar un Pla de treball ben ambiciós, l’objectiu del qual és treballar conjuntament i coordinadament per facilitar l’ús de la llengua catalana en l’àmbit judicial. Gràcies a aquest conveni, des del CICAC posem a disposició dels col·legiats cursos gratuïts de català del nivell B, C i jurídic; cursos d’oratòria, i tallers sobre eines en català a la xarxa, entre moltes altres activitats.
Amb un espai propi, com és l’Àrea del Servei Lingüístic dins del web general del Consell, fem publicitat i informem de tots aquests recursos i eines. Així mateix, a través de l’adreça electrònica serveilinguistic@cicac.cat, els companys i companyes ens podeu fer arribar les vostres consultes, problemes, opinions i qüestions que resoldrem, a fi de donar un servei àgil, tècnic i directe als advocats i advocades catalans.
Memòria d’actuació 2020 – Servei Lingüístic del Consell de l’Advocacia Catalana
Memòria d’actuació 2021 – Servei Lingüístic del Consell de l’Advocacia Catalana